Τρίτη 30 Οκτωβρίου 2012

Στον παρακάτω σύνδεσμο θα γράψουμε την εργασία μας.

https://docs.google.com/document/d/1gKD2EunWTJICg8Xhv0njl74vaSEzAzMMyX6_Td5wW74/edit 

Δευτέρα 29 Οκτωβρίου 2012




Γιόζεφ Μπόυς,"Plight, Εγκατάσταση" (1985), 3,10 χ 8,90μ.
Το έργο παρουσιάζει δύο αίθουσες με καλυμμένους τοίχους από φανέλα και ένα πιάνο με ουρά, επάνω στο οποίο βρίσκονται ένας μαύρος πίνακας και ένα θερμόμετρο. Το εσωτερικό αυτού του χώρου φωτίζεται με ψυχρό φωτισμό που υποβάλλει το θεατή σε μια ατμόσφαιρα όπου τα πάντα αποκτούν μια συμβολική σημασία. Σε αυτό το σωρό ο θεατής καλείται να μπει και να τον βιώσει ως καταφύγιο, ως χώρο μέγιστης προστασίας.

Έτσι, χρησιμοποιεί το χαλκό, επειδή είναι καλός αγωγός της θερμότητας και του ηλεκτρισμού, και την τσόχα, επειδή είναι μονωτική. Ακόμα χρησιμοποιεί το μέλι και τη μαργαρίνη, επειδή είναι αγνά και θρεπτικά υλικά, πλούσια σε βιταμίνες. Όλα αυτά όμως έχουν "πλαστικότητα" και επίσης μπορούν να μετασχηματίζονται με τη ζέστη της ατμόσφαιρας.
    


   


2η ΟΜΑΔΑ Θεοδώρα

Σχέδιο με μολύβι για τον πίνακα ζωγραφικής που θα υλοποιήσουμε.

                                                                                                                                                                                                ΟΜΑΔΑ 4 ... ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΝΑΙΝΤΙ..








Τέχνη και Τεχνολογία
ΠEΓKY KOYNENAKH
Επιμέλεια αφιερώματος

AN H ΣXEΣH τέχνης - μηχανής εμφανίζεται την εποχή της Aναγέννησης, με τις περίφημες ουτοπικές πτητικές μηχανές του Λεονάρντο ντα Bίντσι, από τότε και έως σήμερα κανείς δεν θα μπορούσε να φανταστεί την τόσο έντονη εμπλοκή της τέχνης με την τεχνολογία. Kι όσο περνούν τα χρόνια, αυτή η σχέση όχι μόνο αυξάνεται, αλλά και συνεχώς ανατρέπεται. H τεχνολογία καθημερινά κάνει όλο και πιο εντυπωσιακά άλματα και η τέχνη, από τη μεριά της, προσπαθεί να τα οικειοποιηθεί και να τα εντάξει, ώς ένα βαθμό, στην πρακτική της.                                                                               Aπό τα μέσα του 20ού αι., κυρίως από το 1960 και μετά, η τέχνη απλώνεται σε νέα πεδία, στρέφεται προς την επικοινωνία, χρησιμοποιεί μέσα και υλικά περισσότερο οικεία στα Mέσα Mαζικής Eπικοινωνίας. O κινηματογράφος, η τηλεόραση, το βίντεο και, αργότερα, το Διαδίκτυο, εντάσσονται στην προβληματική της και εμφανίζονται οι πρώτοι καλλιτέχνες που ενδιαφέρονται γι' αυτούς τους τομείς.
Oροι όπως τέχνη των νέων μέσων, computer art, animation, Internet art, net. art, κυβερνοτέχνη, εικονική πραγματικότητα, βιοτεχνολογική τέχνη, εμφανίζονται στο προσκήνιο της τέχνης στη δεκαετία του '90. Oροι που γεννούν το ερώτημα: έχουμε πραγματικά να κάνουμε με τέχνη ή απλώς πρόκειται για τεχνολογικές εφαρμογές; Eπιπλέον, μπαίνει κι άλλο ένα: αυτή η τέχνη σε ποιους απευθύνεται, αφού το παγκόσμιο κοινό που χρησιμοποιεί ηλεκτρονικούς υπολογιστές είναι όχι μόνο περιορισμένο αλλά και ταξικά και γεωγραφικά προσδιορισμένο; Kαι, σε τελευταία ανάλυση, πόσο κατευθυνόμενη ή ελεγχόμενη είναι ίσως αυτή η τέχνη, αφού στηρίζεται κυρίως στην εξέλιξη των κομπιούτερ, τα οποία, πέρα από τη χρηστικότητά τους στην τρέχουσα καθημερινότητά μας, συνδέθηκαν άμεσα με την παντοκρατορία των HΠA, τον ρόλο τους κατά την εποχή του Ψυχρού Πολέμου, την επικοινωνία των στρατευμάτων τους σε περίοδο πολέμου;

Aπαντήσεις σ' αυτά τα ερωτήμα προσπαθεί να δώσει το σημερινό αφιέρωμα. Tαυτόχρονα επιχειρεί μια ιστορική αναδρομή στη σχέση ανθρώπου - τέχνης - μηχανής, χωρίς να αδιαφορεί, βέβαια, και για την ελληνική πραγματικότητα. 
                                                                                                                                                                                                                                                  ΟΜΑΔΑ 4 ΝΑΙΝΤΙ ΔΕΣΠΟΙΝΑ (ΚΑΘΙΜΕΡΙΝΗ)
                            Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ 

 Γεωμετρικοί  χρόνοι

    Οι  τέσσερις  αιώνες  που  ακολούθησαν  την  πτώση  του  μυκηναϊκού  κόσμου  ονομάστηκαν  γεωμετρικοί . Πήραν  το  όνομά τους  από  τα  γεωμετρικά  θέματα  που  κυριάρχησαν  στη  διακόσμηση  των  αγγείων  αυτής  της  περιόδου. Χαρακτηριστική  είναι  η  χρήση των  φθαρτών  υλικών  στην  οικοδομική. Την  περίοδο  αυτή  οι  Ίωνες  και  οι  Δωριείς ανέπτυξαν  διαφορετικές  διαλέκτους,  ωστόσο  αλληλοεπηρεάζονται  και  χαρακτηρίζουν  την  ελληνική  τέχνη.  

Αρχαϊκοί  χρόνοι  

    Η  περίοδος  ανάμεσα  στη  γεωμετρική  και στην  κλασική  ονομάστηκε  αρχαϊκή,  διότι  τα  έργα  αυτής  της  εποχής  θεωρήθηκαν  ως  τα  αρχαιότερα  της  ελληνικής  τέχνης .
    Στα γόνιμα  χρόνια  του  7ου  αι. π. Χ.  βρίσκονται   οι  αρχές  που  γέννησαν την  ελληνική  πλαστική και  αρχιτεκτονική .  Η  τέχνη  αυτού  του  αιώνα  ονομάστηκε  ανατολίζουσα  εξαιτίας  της  επίδρασης  που  άσκησαν  σ'  αυτήν  η  Ανατολή και  η  Αίγυπτος .  Το  αποτέλεσμα  ήταν  η  μείωση  των  γεωμετρικών  σχημάτων  στην  αγγειογραφία,  η  αντικατάσταση  των  γωνιωδών και  ευθύγραμμων  σχημάτων  από  καμπυλόγραμμα   και  η  επικράτηση  μυθολογικών  θεμάτων,  όπως  λιονταριών,  σφιγγών,  καθώς  και  άλλων  φυτικών  διακοσμητικών  στοιχείων  από  την  τέχνη  της  Ανατολής.  Ο  μετασχηματισμός των  ξένων  αυτών  διακοσμητικών στοιχείων  από  την  ελληνική  τέχνη  για τους  δικούς  της  σκοπούς  ονομάζεται " εξελληνισμός " . Την  περίοδο  αυτή  στην  αρχιτεκτονική  οι  ξύλινοι  ναοί  αντικαταστάθηκαν  με  λίθινους,  ενώ  η  αγγειογραφία άντλησε  τα  θέματά  της  από  τη  μυθολογία .   Αναζητήθηκαν  νέες  μορφές  και  τρόποι  στην  τέχνη,  γιατί  αναπτύχθηκαν  οι     πόλεις ,  γεγονός  που  παρείχε  υλική  άνεση  και  ασφάλεια  στους  ανθρώπους  και  διάθεση  προσωπικής  προβολής . Οι  ανώνυμοι  τεχνίτες  απέκτησαν  συνείδηση  της  προσωπικότητάς  τους  και  άρχισαν  να  υπογράφουν  τα  έργα  τους ,  γλυπτά  και  κεραμικά .  Παράλληλα,  αναπτύχθηκε  η  κεραμική .  Τον  7ο  αι.   π. Χ.  δημιουργήθηκαν  τα  μελανόμορφα  αγγεία . Ονομάστηκαν  έτσι  διότι  οι  μορφές  καλύπτονται  με  στιλπνό  μαύρο  χρώμα,  ενώ  η  υπόλοιπη επιφάνεια του  αγγείου  διατηρεί  το κόκκινο  χρώμα  του  πηλού. Οι  λεπτομέρειες  τονίζονται  με  χάραξη ,  ενώ  άλλα    μέρη  βάφονται  με  λευκό  χρώμα  ή  βαθυκόκκινο  μενεξεδί. Αυτή  η  τεχνική  δημιουργεί  τελείως  διαφορετικές  σχέσεις  ανάμεσα  στις  μορφές  και στο  βάθος  στο  οποίο  αυτές  προβάλλονται . Η  αττική  αγγειογραφία   άρχισε  έτσι  να ανταγωνίζεται  στη  διεθνή  αγορά την  κορινθιακή . Έπειτα,  κατά  τον  6ο  αι.  π. Χ.  εμφανίστηκαν  τα  ερυθρόμορφα  αγγεία .  Στην  τεχνική  αυτή  οι  μορφές  κρατούν  το  χρώμα  του  πηλού,  ενώ  το  βάθος  βάφεται  μαύρο . Έτσι,  ο  ζωγράφος  μπορεί  να αξιοποιήσει  το  βάθος,  τους  όγκους  και  τις  επιφάνειες  των  ανθρώπινων  σωμάτων,  που  είναι  άλλωστε  και το  κυρίαρχο  θέμα . Η τεχνική  αυτή  οδήγησε  στην  καλλιέργεια  του  σχεδίου  και  προετοίμασε  το  έδαφος  για  τη  μεγάλη  ελληνική  ζωγραφική .Τέλος,  τον  6ο  αι.  π. Χ.  αναπτύσσεται  το  διδακτικό  έπος,  η  λυρική  ποίηση,  η  φιλοσοφία,  η  αρχιτεκτονική,  η  ζωγραφική  και  η  γλυπτική .


2η ομάδα 
Κατερίνα 

Παρασκευή 26 Οκτωβρίου 2012

Η τεχνολογία του αρχαίου ελληνικού θεάτρου



 Η τεχνολογία του αρχαίου ελληνικού θεάτρου

Ο «από μηχανής» θεός
 Ανυψωτική μηχανή («γέρανος») του αρχαίου θεάτρου (από την εποχή του Αισχύλου) που χρησιμοποιόταν για την εντυπωσιακή αιώρηση και κάθοδο στη σκηνή καθοριστικών για τη δράση του έργου προσώπων (π.χ. ήρωες, θεοί, κ.ά), αλλά και σπανιότερα βαρύτερων φορτίων (π.χ. άρματα ή άλογα με αναβάτες, εξέδρες με το χορό, κ.ά.). Σύμφωνα με το συγκερασμό βιβλιογραφικών και αγγειογραφικών πληροφοριών αποτελούνταν από μία μακριά αρθρωτή δοκό που στηριζόταν σε μια περιστρεφόμενη κατακόρυφη δοκό. Το φορτίο ανυψωνόταν με σχοινί («αιώρα») μέσω τροχαλίας και χειροκίνητου βαρούλκου που βρίσκονταν εκατέρωθεν της δοκού. Η δοκός έφερε αντίβαρο για την εξισορρόπηση του αναρτώμενου φορτίου. Η μηχανή ήταν τοποθετημένη πίσω από τη σκηνή κοντά στην αριστερή πάροδο σε οριζόντια σχεδόν θέση. Ο χειριστής της μηχανής («μηχανοποιός»), αφού εξισορροπούσε το φορτίο (με αντίβαρα), ασκούσε (μέσω των χειρολαβών) την απαιτούμενη κλίση και στη συνέχεια την απαιτούμενη περιστροφή στη δοκό ώστε το φορτίο να βρεθεί πάνω από το μέσον του προσκηνίου. Ένας τροχός στο άκρο της υπερσταθμισμένης δοκού ίσως διευκόλυνε το χειριστή στην περιστροφή της. Όταν η δράση το απαιτούσε εκτελούσε και κλυδωνισμούς στο σταθμισμένο φορτίο. Τέλος εναπόθετε το φορτίο στο προσκήνιο με τη βοήθεια του βαρούλκου.

Περίακτοι

Περιστρεφόμενες πρισματικές κατασκευές τοποθετημένες εκατέρωθεν του κεντρικού θυρώματος της σκηνής του αρχαίου ελληνικού θεάτρου που χρησιμοποιούνταν για την ταχεία αλλαγή των σκηνικών. Στις τρεις κατακόρυφες έδρες τους έφεραν ζωγραφισμένες παραστάσεις σχετικές με την πλοκή του έργου προσφέροντας στην παράσταση εννιά διαφορετικούς συνδυασμούς σκηνικών.

Εκκύκλημα και εξώστρα


Δύο μηχανισμοί που συχνά συγχέονται από τους αρχαίους συγγραφείς και αφορούν συνήθως είτε ένα χαμηλό τροχοφόρο όχημα για τη μεταφορά νεκρών, αντικειμένων, κ.ά. στη σκηνή (ο πρώτος), είτε ένα χαμηλό περιστρεφόμενο (γύρω από άξονα) δάπεδο ημικυκλικής μορφής για την ταχεία εμφάνιση και αλλαγή του εσωτερικού σκηνικού (ο δεύτερος) προδρομικό των σύγχρονων περιστροφικών σκηνών πάνω σε βαγονέτα.
ΟΜΑΔΑ 1η Δημάκης Γιώργος-Αλεξίου Γιώργος 

Πέμπτη 25 Οκτωβρίου 2012

Το αυτόματο θέατρο του Ήρωνος


Ο Ήρων ο Αλεξανδρεύς ήταν ένας μηχανικός του 2ου π.Χ. αιώνα, που κατάφερε να συνδέσει την τέχνη με την τεχνολογία.Περιγράφει μηχανισμούς, όπως πόρτες που ανοιγοκλείνουν αυτόματα, κρήνες διακοσμημένες με πουλιά που κινούνται και τραγουδούν κ.α..Εκεί όμως που πραγματικά καινοτόμησε ο Ήρων ήταν η κατασκευή του αυτόματου θεάτρου . Το αυτόματο θέατρο ήταν ένας
μηχανισμός που παρουσίαζε έναν ναό του Διονύσου με διάφορες μορφές (ιέρειες).όπου μπορούσαν να κινηθούν, να ανάβουν
φωτιές και ταυτόχρονα να ακούγονται διάφοροι ήχοι τυμπάνων και κυμβάλων. Οι κατασκευές αυτές
θεωρούνται ιδιοφυείς διότι ήταν προγραμματιζόμενες δηλαδή μπορούσαν με ανάλογες ρυθμίσεις να κάνουν διαφορετικά πράγματα.Κατά την λειτουργία του εμφάνιζε σκηνικά «εφφε»,όπως κινούμενα πλοία σε διάταξη στόλου, καταιγίδες, φωτιές και καταστροφές.
Πρόκειται για ένα θέατρο, που παρουσιαζόταν σε δημόσιες παραστάσεις. Ιδιαίτερα το σταθερό αυτόματο είχε διαστάσεις, που του επέτρεπαν και την ιδιωτική χρήση. Δηλαδή είχε ο καθένας θα λέγαμε σπίτι του μία μορφή φορητής εκ του σύνεγγυς τηλεόρασης,ή ένα μικρό σύστημα οικιακού κινηματογράφου!!!.Ο Ήρων περιγράφει την λειτουργία του:
«Τοποθετούμε αρχικά το αυτόματο σε κάποια θέση και αφού απομακρυνθούμε ύστερα από λίγο χρόνο μεταβαίνει το αυτόματο σε κάποιον άλλη ορισμένη θέση. Κι όταν αυτό
σταματήσει, η φωτιά ανάβει στο βωμό μπροστά απ’ τον Διόνυσο. Κι απ’ το ραβδί του Διονύσου αναβλύζει γάλα ή νερό κι από την κούπα του χύνεται κρασί... Και με λουλούδια
στεφανώνεται όλος ο χώρος γύρω από τους τέσσερις στύλους της βάσης. Και οι κυκλικά τοποθετημένες Βάκχες γυρίζουν χορεύοντας γύρω απ' το μικρό ναό. Και ήχος ακούγεται
τύμπανων και κυμβάλων...» (Ήρων, Αυτοματοποιητική, 4, 2).
Mε την κατασκευή ενός τέτοιου έργου ο Ήρων κατάφερε να συνδιάσει τις επιστημονικές του γνώσεις και τη φαντασία του και να δημιουργήσει ένα επίτευγμα τεράστιας αξίας το οποίο οδήγησε στην άνθηση της τεχνολογίας και της επιστήμης και ταυτόχρονα στην συγχώνευση αυτών των δύο.

http://www.youtube.com/watch?v=IW3uaJimMlI
ΟΜΑΔΑ 1


Δευτέρα 15 Οκτωβρίου 2012

              ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΑΦΗΣ  ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ




                   ΟΙ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΕΣ  ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ  ΤΗΣ  ΜΟΥΣΙΚΗΣ  ΣΤΟΝ  ΑΝΘΡΩΠΟ

 
      Στις αρχαίες παραδόσεις όλων των λαών της γης, η μουσική είχε ιερό χαρακτήρα και θεραπευτικές ιδιότητες.Στις μέρες μας, για την πλειοψηφία των ακροατών , ο στόχος της μουσικής είναι περισσότερο η διασκέδαση-όρος που παράγεται από το αρχαίο ρήμα διασκεδάννυμι που σημαίνει εκτρέπω τη συγκέντρωση. Εκείνος που διασκεδάζει προσπαθεί να μη συγκεντρώνεται , αλλά να αποκεντρώνεται, δηλαδή να ξεχνά. Η σημασία της διασκέδασης είναι εντελώς διαφορετική από τη σημασία της ψυχαγωγίας, δηλαδή ,της αγωγής της ψυχής , ενός όρου που πλησιάζει περισσότερο στην αρχαία σημασία και αξία της μουσικής.
     Η έκφραση "αυτή η μουσική άγγιξε την καρδιά μου" είναι ευρύτατα διαδεδομένη , αντίθετα ουδέποτε έχει ακουστεί μια φράση του τύπου "αυτή η μουσική άγγιξε το μυαλό μου" ή "αυτή η μουσική άγγιξε τον εγκέφαλό μου". Στην πραγματικότητα η διαμάχη μεταξύ εγκεφάλου και καρδιάς όσον αφορά στην αντίληψη των πραγμάτων, την αίσθηση θα λέγαμε ακριβέστερα , είναι πάρα πολύ παλιά. Υπεύθυνος για τη διάδοση της θεωρίας, δηλαδή της άποψης που ορίζει την καρδιά ως έδρα των αισθήσεων, των παθών και της διάνοιας είναι κυρίως ο Αριστοτέλης. Αντίθετα, ο Πλάτων και η ιατρική σχολή των Ιπποκρατικών υποστηρίζουν ότι η έδρα της αίσθησης και της νόησης των όντων βρίσκεται στον εγκέφαλο. Με τη μετέπειτα ανάπτυξη των νευροεπιστημών αποδείχθηκε αντικειμενικά, με την παρατήρηση και το πείραμα , ότι η έδρα της αντίληψης βρίσκεται στον εγκέφαλο.
    Τα πορίσματα πολύ σημαντικής επιστημονικής έρευνας που γίνεται την τελευταία δεκαετία στο αντικείμενο της σχέσης εγκεφάλου και μουσικής, αποκαθιστούν μάλλον την ιερότητα και τη θεραπευτική αξία της μουσικής , αφού αποδεικνύουν αντικειμενικά την επίδραση της μουσικής στη λειτουργία του ανθρώπινου σώματος. Κατάλληλα επιλεγμένη μουσική μέσω της χαλάρωσης-δηλαδή της ελάττωσης του στρες που επιτυγχάνει η μουσική-μπορεί να μειώνει τη συχνότητα της αναπνοής,τους καρδιακούς παλμούς και την αρτηριακή πίεση σε καρδιοπαθείς ασθενείς που νοσηλεύονται σε μονάδες εντατικής θεραπείας. Ακόμη έχει αποδειχθεί ότι η μείωση αυτή των καρδιακών παλμών και της αρτηριακής πίεσης σχετίζεται και με μείωση των επιπέδων ορμονών , όπως η αδρεναλίνη και άλλες, οι οποίες κυκλοφορούν στο αίμα και η απότομη αύξηση των επιπέδων τους προκαλεί στρες. Η μουσική δηλαδή επιτυγχάνει ανώδυνα και ακίνδυνα στόχους που οι καρδιολόγοι επιτυγχάνουν με τη βοήθεια φαρμακευτικών ουσιών.
     Φαίνεται ότι η επίδραση της μουσικής-κυρίως μέσω του ρυθμού- εξασκείται μέσω επίδρασης σε ενστικτώδεις λειτουργίες που σχετίζονται με το οντολογικά αρχέγονο κομμάτι του ανθρώπινου εγκεφάλου. Πιθανά ένα φαινόμενο συντονισμού, δηλαδή παράλληλης νευρικής διέγερσης γειτονικών νευρώνων, θα εξηγούσε την αύξηση της συχνότητας της αναπνοής και του καρδιακού παλμού, όταν ακούμε ένα γρήγορο μουσικό ρυθμό και το αντίστροφο στην περίπτωση ενός αργού ρυθμού. Αυτή η πρωταρχική επίδραση της μουσικής-μέσω κυρίως του ρυθμού-συμβαίνει χωρίς τον έλεγχο της συνείδησης και αφορά όλους τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως φυλής και καταγωγής.
     Σε ένα δεύτερο επίπεδο, η κατανόηση της διαδοχής των τόνων και της μουσικής αρχιτεκτονικής απαιτεί τη συμμετοχή υψηλής εξειδίκευσης ανώτερων εγκεφαλικών κέντρων στο επίπεδο πλέον του εγκεφαλικού φλοιού,όπου εδώ η λειτουργία αυτή είναι συνειδητή (δηλαδή στο σημείο αυτό χρησιμοποιείται η παιδεία που ο καθένας έχει αποκτήσει). Με βάση την παραπάνω επιστημονική εξήγηση ευσταθεί και ο ενιαίος όρος "νιώσε το ρυθμό" που συχνά χρησιμοποιούμε, μια και όλοι οι άνθρωποι μπορούν να νιώσουν το ρυθμό. Αντίθετα, δε χρησιμοποιείται και δε φαίνεται να έχει ενιαία ισχύ ο όρος "νιώσε τη μελωδία" , γιατί εδώ, λόγω της διαφορετικής κουλτούρας και παιδείας , διαφορετικών δηλαδή συνειδητών εγγραφών στο επίπεδο του εγκεφαλικού φλοιού , η  αντίληψη της μελωδικής-αρμονικής γραμμής διαφέρει από άτομο σε άτομο.
     Σημαντική έρευνα που έγινε πρόσφατα, απέδειξε ότι νεογέννητα-κυρίως πρόωρα- που εκτίθενται σε μουσική ακρόαση ειδικά επεξεργασμένων ενδομήτριων ήχων και σε νανουρίσματα με τη φωνή της μητέρας , κερδίζουν πολύ γρηγορότερα βάρος και εξέρχονται από τη μονάδα εντατικής θεραπείας νεογνών ταχύτερα σε σχέση με νεογνά που δεν έχουν εκτεθεί σε μουσική. Ακόμη, Αμερικανοί ερευνητές έδειξαν ότι η ακρόαση μιας σονάτας για πιάνο του Μότσαρτ μπορεί να βελτιώνει την ικανότητα επίλυσης περίπλοκων μαθηματικών προβλημάτων από σπουδαστές κολεγίου. Η ίδια σονάτα επίσης, χρησιμοποιήθηκε σαν φάρμακο για την καταστολή των κρίσεων σε επιληπτικούς ασθενείς. Άλλη έρευνα απέδειξε ότι ύστερα από σοβαρά εγκεφαλικά επεισόδια πολλοί ασθενείς διατηρούν την ικανότητα να αντιλαμβάνονται μουσικούς ήχους και να τραγουδούν , ενώ έχουν χάσει την ικανότητα να ομιλούν. Αναφέρεται στην ιστορία της ιατρικής η περίπτωση του Γάλλου συνθέτη και οργανίστα  Ζαν Λαγκλαί(1907-1991), ο οποίος, ύστερα βαρύτατο εγκεφαλικό επεισόδιο που του προκάλεσε απώλεια της ομιλίας, της ικανότητας γραφής και αναγνώρισης των λέξεων, μπορούσε ακόμη να διαβάζει νότες, να συνθέτει και να αυτοσχεδιάζει μουσική.
     Πλείστες άλλες εφαρμογές βρίσκει η μουσικοθεραπεία ως συμπληρωματική μορφή θεραπευτικής αγωγής. Μια κλασική ένδειξη ενεργού μουσικοθεραπείας αποτελεί για παράδειγμα το αυτιστικό παιδί και εκεί χρησιμοποιείται ως μουσικοθεραπευτική μέθοδος ο αυτοσχεδιασμός. Η μουσικοθεραπεία ενδείκνυται γενικά στην ανακούφιση κάθε είδους πόνου , αλλά και ως μέσο αγχόλυσης , αντιμετώπισης του ψυχοσωματικού στρες και ενίσχυσης του ανοσοβιολογικού μας συστήματος.
    Μουσική, λοιπόν, για να προστατεύσουμε την ψυχοσωματική μας υγεία αλλά και την εύρυθμη λειτουργία του εγκεφάλου μας , όπως με τη σωματική άσκηση και την υγιεινή διατροφή ελαττώνουμε την πιθανότητα να πάθουμε καρδιαγγειακά επεισόδια. Αυτό είναι ένα σημαντικό μήνυμα σε μια εποχή που τα  πανεπιστήμια περιορίζουν τα χρήματα που διαθέτουν γενικότερα στις ανθρώπινες επιστήμες και τις τέχνες . Η παιδεία της έντεχνης αλλά και της παραδοσιακής  μουσικής έρχεται σε δεύτερη μοίρα σε σχέση με την παιδεία σε τεχνοκρατικές ειδικότητες. Το αρχαίο ιδεώδες , που απαιτούσε τη συμμετοχή της μουσικής στον κορμό της παιδείας , δικαιώνεται στον 21ο αιώνα με βάση τα ευρήματα της επιστήμης της γνωστικής νευροψυχολογίας. Ο Πλάτων με βάση τα πορίσματα της σύγχρονης έρευνας που προαναφέραμε αποδεικνύεται προφήτης , αφού στον Τίμαιο - το επιστημονικότερο ίσως έργο του- καθορίζει με ακριβή και λεπτό τρόπο την ουσία και το νόημα της μουσικής:"Η μουσική αρμονία μας έχει δοθεί από τους θεούς όχι με στόχο την αλόγιστη ηδονή, αλλά με σκοπό να επιβάλλουμε τάξη στις ταραγμένες κινήσεις της ψυχής μας και να τις κάνουμε να μοιάζουν στο θείο πρότυπο".


ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΘΑΝΑΣΗ ΔΡΙΤΣΑ
2η ομάδα Κατερίνα

Δευτέρα 8 Οκτωβρίου 2012

Ειδη Τεχνης - Ομαδα 3


Αρχιτεκτονική

 Αρχιτεκτονική είναι τόσο η τέχνη όσο και η επιστήμη του σχεδιασμού (με την έννοια της μελέτης, όχι μόνο του γραφικού σχεδίου) και της υλοποίησης κτιρίων. Ένας πιο γενικός ορισμός θα περιελάμβανε το σχεδιασμό όλων των κτιστών υποδομών στο περιβάλλον, από το μακροσκοπικό επίπεδο του σχεδιασμού πόλεων ως το μικροσκοπικό του σχεδιασμού επίπλων και προϊόντων καθημερινής χρήσης. 



Γλυπτική

Η γλυπτική είναι η τέχνη της ανάγλυφης απόδοσης αντικειμένων που εκτελείται μέσω της δημιουργίας τρισδιάστατων μορφών σε οποιοδήποτε μέσο. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι διάφορα, σκληρά, όπως η πέτρα,  ή και πιο μαλακά όπως ο πηλός ή διάφορα πλαστικά.  Η βασική μορφή της γλυπτικής είναι το άγαλμα που απεικονίζει το σώμα σε φυσικές διαστάσεις. Υπάρχουν ακόμη τεχνικές που τροποποιούν τη σκληρότητα των χρησιμοποιουμένων υλικών. 


Ζωγραφική

Η ζωγραφική ανήκει στις καλές τέχνες και είναι η τέχνη της παραγωγής ή αναπαράστασης μίας πραγματικής ή φανταστικής εικόνας, μέσω προσωπικής εργασίας, με την βοήθεια φυσικών η ηλεκτρονικών μέσων.
« Η ζωγραφική είναι ένα είδος ποίησης που βλέπεις αλλά δεν ακούς και η ποίηση είναι ένα είδος ζωγραφικής πού ακούς αλλά δεν βλέπεις. Leonardo Da Vinci (1452-1519).

Ποίηση

Η ποίηση, μία από τις δύο βασικές κατηγορίες του λόγου, ήταν ανέκαθεν δύσκολο να οριστεί και γι' αυτό έχουν δοθεί διάφοροι ορισμοί ανά τους αιώνες.
Οι αρχαίοι Έλληνες ανέπτυξαν ιδιαίτερα την ποίηση και συγκεκριμένα το έπος, τη λυρική ποίηση και το δράμα ως ποιητικά είδη, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως δεν άνθισαν και άλλα είδη, όπως η βουκολική ποίηση. Αξιοσημείωτο είναι ότι πέντε από τις εννέα Μούσες ήταν προστάτιδες των διαφόρων ειδών της ποίησης.

Μουσική

Ως μουσική ορίζεται η τέχνη που βασίζεται στην οργάνωση ήχων με σκοπό τη σύνθεση, εκτέλεση και ακρόαση/λήψη ενός μουσικού έργου. Με τον όρο εννοείται επίσης και το σύνολο ήχων από το οποίο απαρτίζεται ένα μουσικο κομμάτι.Έτσι σήμερα μπορούμε να πούμε ότι η μουσική ως τέχνη, έρχεται να καλύψει την ανάγκη του ανθρώπου να εκφράσει με τους ήχους, τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις ψυχικές του καταστάσεις.



Χορός
Ο χορός είναι μορφή καλλιτεχνικής και αθλητικής έκφρασης η οποία γενικά αναφέρεται στην κίνηση του σώματος, συνήθως ρυθμική και σύμφωνη με τη μουσική.Ο χορός έχει εξελιχθεί σε πολλές μορφές. Το μπαλέτο, το βαλς, και το τάνγκο είναι κλασικό στυλ του χορού. Πιο πρόσφατα έχουν εξελιχθεί breakdancing και άλλες μορφές του χορού δρόμου, που συχνά συνδέονται με την κουλτούρα του hip hop.


Κινηματογράφος

Ο κινηματογράφος ή αλλιώς σινεμά αποτελεί σήμερα την αποκαλούμενη και έβδομη τέχνη, δίπλα στη γλυπτική, τη ζωγραφική, το χορό, την αρχιτεκτονική, τη μουσική και τη λογοτεχνία. Αρχικά εμφανίστηκε περισσότερο ως μια νέα τεχνική καταγραφής της κίνησης και οπτικοποίησής της, όπως δηλώνει και ο ίδιος ο όρος.

Φωτογραφία

Με τον όρο φωτογραφία αναφερόμαστε γενικά στη διαδικασία δημιουργίας οπτικών εικόνων μέσω της καταγραφής και αποτύπωσης του φωτός, με χρήση κατάλληλων συσκευών (φωτογραφικές μηχανές).Η φωτογραφία, πέρα από την τεχνική της διάσταση, αναγνωρίζεται ως ένα από τα ευρύτερα διαδεδομένα μέσα επικοινωνίας του 20ου αιώνα καθώς και ως μία μορφή τέχνης συγγενικής με την ζωγραφική.


Κομιξ

Τα κόμικς, που είναι γνωστά και ως ένατη τέχνη, είναι μια μορφή οπτικής τέχνης που αποτελείται από εικόνες που συνήθως συνδυάζονται με κείμενο, το οποίο συχνά βρίσκεται σε συννεφάκια κειμένου ή λεζάντες.Ο ορισμός αυτός αφήνει ορθά έξω τις γελοιογραφίες που είναι μεμονωμένες εικόνες, αφού στα κόμικς υπάρχει σαφώς μια αφηγηματική αλληλουχία μεταξύ των εικόνων. Η ύπαρξη κειμένου επίσης δεν είναι απαραίτητη.
            
Θέατρο

Το θέατρο είναι ο κλάδος της τέχνης που αναφέρεται στην απόδοση ιστοριών μπροστά σε κοινό, με τη χρήση κυρίως του λόγου, αλλά και της μουσικής και του χορού. Το θέατρο μπορεί να έχει διάφορες μορφές, όπως είναι ο μονόλογος, η όπερα, το μπαλέτο, η παντομίμα κ.ά. Το θέατρο δημιουργήθηκε για πρώτη φορά στην Αρχαία Αθήνα, σαν μια εξέλιξη του διθυράμβου.

Όπερα

Η όπερα είναι μουσικό θεατρικό είδος που αποτελεί κοσμική σύνθεση με σκηνική δράση.Ως είδος θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα μουσικά επιτεύγματα του Δυτικού πολιτισμού και παραμένει ένα από τα πιο δημοφιλή μουσικά είδη.Η όπερα αποδίδεται συχνά στα ελληνικά και ως μελόδραμα, αν και ο όρος αυτός είναι ευρύτερος.


Λογοτεχνία

Με τον όρο Λογοτεχνία εννοούμε τα γραπτά και προφορικά προϊόντα του έντεχνου λόγου. Η λογοτεχνία είναι έννοια στενότερη από τη γραμματεία, που περιλαμβάνει το σύνολο των - γραπτών κατά κανόνα- κειμένων μιας συγκεκριμένης κοινότητας.


Χαρακτική
Χαρακτική είναι η τέχνη της εγχάραξης μιας σκληρής επίπεδης, κυλινδρικής ή άλλου είδους επιφάνειας με σκοπό την δημιουργία διακοσμητικών σχεδίων σ' αυτήν την επιφάνεια. Για παράδειγμα, οι αρχαίοι σφραγιδόλιθοι και οι αρχαίες επιγραφές σε στήλες αποτελούν τα πρώτα χαρακτικά έργα της ανθρωπότητας.

Αλλα ειδη τεχνης μπορουν να θεωρηθουν η μαγειρικη,η αγγειοπλαστικη, η  Υφαντουργία, η Επιπλοποιία, η Αρωματοποιία, η Κομμωτική και η Ραπτική.
                                         ΙΣΤΟΡΙΑ     ΤΗΣ       ΤΕΧΝΗΣ 
                        
                            ΠΑΛΑΙΟΛΙΘΙΚΗ    ΕΠΟΧΗ 

           Ο άνθρωπος (30.000-10.000 π.Χ.) ο λεγόμενος homo sapiens σχεδιάζει στους βράχους και φτιάχνει αντικείμενα . Από τα σημαντικότερα δημιουργήματα είναι οι βραχογραφίες , ζωγραφική στους τοίχους και στις οροφές των σπηλαίων , που απεικονίζουν ζώα όπως βίσονες , ελάφια,ταύρους και άλογα. Για τις βραχογραφίες χρησιμοποιήθηκαν τεχνικά μέσα της εποχής , όπως πέτρες ,κάρβουνο, φυτά και νερό. Ανάμεσα στα ευρήματα που ήρθαν στο φως και έχουν διατηρήσει κάποια ίχνη ζωγραφικής είναι επίσης κόκαλα ζώων , κέρατα ταράνδου , χαυλιόδοντες των μαμούθ και πέτρες.

                           
                             ΝΕΟΛΙΘΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
              
     Το 8.000 π.Χ. περίπου περνάμε στη νεολιθική εποχή όπου οι αλλαγές στον τρόπο ζωής είχε ως αποτέλεσμα το σχηματισμό οικισμών. Τα σπίτια ήταν φτιαγμένα από πλίνθους και κολλημένα το ένα με το άλλο σχηματίζοντας ένα συμπαγές σύνολο. Ακόμα, τα πρώτα κτίσματα ήταν φτιαγμένα από διαθέσιμα υλικά, όπως χώμα , ξύλα , βράχους και δέρματα ζώων. Ταυτόχρονα , πέτρινα μνημειακά οικοδομήματα συναντάμε κατά μήκος του Ατλαντικού στη σημερινή Δανία, βόρεια Γερμανία αλλά και στις μεσογειακές περιοχές της Γαλλίας , της Ισπανίας , την Κορσική και τη Σαρδηνία . Διακρίνονται δύο είδη μνημειακών οικοδομημάτων : α)οι θολωτές κατασκευές με πέτρες που στηρίζονται η μία πάνω στην άλλη χωρίς συνδετικό υλικό , β) τα μεγαλιθικά οικοδομήματα με τεράστιους ογκόλιθους τοποθετημένους οριζόντια επάνω σε ορθοστάτες . Επιπρόσθετα, οι καλύβες φτιάχνονται με ξύλινα δοκάρια και στέγες από κλαδιά δέντρων. Τέλος , οι άνθρωποι αρχίζουν να χρησιμοποιούν τα μέταλλα προκειμένου να κατασκευάσουν τα εργαλεία τους.


                      Η  ΤΕΧΝΗ  ΤΗΣ  ΜΕΣΟΠΟΤΑΜΙΑΣ 

     Στην κοιλάδα της Μεσοποταμίας κτίζονται πόλεις , μεγαλοπρεπείς  ναοί , ανάκτορα και μέγαρα που περιβάλλονται από μεγάλα τείχη. Ανάμεσα στα επιτεύγματα των κατοίκων της περιοχής περιλαμβάνεται η ανακάλυψη  του τροχού και του αρότρου . Την ίδια περίοδο οι Σουμέριοι ανακαλύπτουν τη γραφή, η οποία έμεινε στην ιστορία ως σφηνοειδής. Οι γραφείς καταγράφουν τις πληροφορίες με καλάμι επάνω σε πέτρινες πλάκες. Παράλληλα, οι Ασσύριοι επινοούν πολεμικές τακτικές και πολιορκητικές μηχανές. Η μνημειακή τέχνη που αναπτύσσεται την εποχή των Σουμερίων αφορά παραγγελίες βασιλιάδων για μνημεία που απεικονίζουν αυτές από τους πολέμους. Ταυτόχρονα , οι ναοί και τα ανάκτορα των Ασσυρίων είναι διακοσμημένα με λαξευμένα στην πέτρα ανάγλυφα τα οποία αναπαριστούν φτερωτές φιγούρες και μυθικά τέρατα και τοποθετούνται στις πύλες των κτιρίων αυτών για προστασία . Σε μερικά ασσυριακά αγάλματα υπάρχουν εγχάρακτες λεπτομέρειες και βοστρυχωτά μαλλιά και γένια . Τα μάτια είναι υπερτονισμένα και διακοσμούνται με λαζουρίτη ή μαύρο ασβεστόλιθο. Τέλος , η επεξεργασία του ελεφαντόδοντου δίνει θαυμάσια έργα.

           
                            Η ΤΕΧΝΗ  ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΟΥ
               
    Η τέχνη και η αρχιτεκτονική που αναπτύσσεται εκεί φτάνει στο απόγειό της με τις πυραμίδες της Γκίζας. Η αιγυπτιακή τέχνη έχει να επιδείξει θαυμάσια επιτεύγματα στην αρχιτεκτονική (ναούς , πυραμίδες,τάφους) , στη γλυπτική (ανάγλυφα), στη ζωγραφική(τοιχογραφίες,ταφική ζωγραφική,παπύρους), καθώς και στην αγγειοπλαστική , την υφαντική τέχνη και την κοσμηματοποιία. Επίσης, οι ζωγραφικές παραστάσεις και τα ανάγλυφα που βρίσκονται στις πυραμίδες έχουν ως στόχο να βοηθήσουν το νεκρό να περάσει στην άλλη ζωή. Τέλος, τα αγάλματα των Φαραώ και των  θεών ήταν λαξευμένα επάνω σε σκληρές πέτρες όπως ο γρανίτης, ώστε να διατηρηθούν αιώνια. 

Πηγή: ιστορία της τέχνης (σχολικό βιβλίο)
2η ομάδα 
Κατερίνα Καραμήτσου

Ομάδα 3 (μορφές τέχνης)

H τέχνη μοιάζει με κοινωνικό φαινόμενο, αλλά στην ουσία είναι ένα σχεδόν φυσικό φαινόμενο, κάτι σαν ηφαιστειακή εκτόνωση.
 Δεν υπακούει σε θεωρίες, τις οποίες διαψεύδει μονίμως, έχει δική της λογική και δεν ερμηνεύεται με λόγια.
H τέχνη δε μορφώνει αλλά κάνει κάτι περισσότερο, σε συνδέει με το μυστήριο της ύπαρξης. Δεν αποδίδει δικαιοσύνη, είναι πέρα απ’ αυτή.
H τεχνη απευ8υνεται σε ελεύθερους ανθρώπους ,αλλα ειναι πολυ δυσκολο να καταλαβει κανεις ποιοι ειναι οι ελεύθεροι άνθρωποι!
Η τεχνη δεν ερμηνευεται ουτε με πολιτικα ουτε με καλλιτεχνικα μανιφεστα!
O καλλιτέχνης συχνά δε γνωρίζει αν αυτό που έκανε, είναι καλό ή κακό. Σπάνια οι πρωτοπόροι πιστεύουν ότι είναι πρωτοπόροι.

Για την πρωτοπορία τους σίγουροι είναι αυτοί που τους ακολουθούν. H τέχνη δεν απομυθοποιείται. «Όταν ξύσεις ένα αληθινό έργο τέχνης θα τρέξει λίγο αίμα», λέει κάποιος. Πολλά πράγματα μιμούνται την τέχνη και πολλοί μιμούνται τους καλλιτέχνες. Πολλοί καλλιτέχνες απαντούν σε ερωτήσεις που δεν υποψιάζονται.
 Aπαντούν σε ανθρώπους που δε γνώριζαν την ερώτηση.
Άλλο είναι η μόρφωση και άλλο η καλλιέργεια του πνεύματος.



Τρίτη 2 Οκτωβρίου 2012

Ποια όμως είναι η πρώτη μηχανή που πρωτοπέταξε στον αέρα; Αν ανοίξετε μια εγκυκλοπαίδεια θασας πει ότι ο Λεονάρτο ντα Βίτσι είχε κάνει σχέδια πτητικών μηχανών και προσπάθησε χωρίς επιτυχία να τις απογειώσει πριν 500 χρόνια. Οι αδελφοί Μονγκολφιέρ πρωτοπέταξαν το πρώτο αερόστατο το1783. Εξάλλου το πρώτο , πρωτόγονο αεροπλάνο πέταξε για 100 μέτρα μόλις πριν 100 χρόνια από τουςαδελφούς Ράιτ. Οι αναφορές όμως αυτές είναι ανακριβείς εφόσον δεν αναφέρουν την πρώτη επιτυχήπτήση που έγινε πριν 2400 ολόκληρα χρόνια από μηχανή που κατασκευάστηκε στην αρχαία Ελλάδα. 
Τον 5ο αιώνα π.Χ. ζούσε στον Τάραντα της Μεγάλης Ελλάδας ο Αρχύτας. Ήταν μαθηματικόςαστρονόμος και φιλόσοφος. Οι συμπατριώτες του τον εκτιμούσαν πολύ γιαυτό και 7 φορές τον είχανεκλέξει στρατηγό κυβερνήτη του Τάραντα. Ως στρατηγός επέδειξε μεγάλες ικανότητες αφού ουδέποτεηττήθηκε σε μάχη. Αναφέρεται ότι συνδεόταν φιλικά με τον μεγάλο φιλόσοφο Πλάτωνα , τον οποίοπροστάτεψε και φιλοξένησε στον Τάραντα, όταν τον κυνηγούσε ο τύρρανος των ΣυρακουσώνΔιονύσιος. Ακόμα ήταν Πυθαγόρειος φιλόσοφος , ανήκε δηλαδή στην φιλοσοφική σχολή που ίδρυσε οΠυθαγόρας.Ο Αρχύτας ήταν και μεγάλος μαθηματικός , αφού κατάφερε να λύσει ένα από τα μεγαλύτεραμαθηματικά προβλήματα της αρχαιότητας το Δήλιο πρόβλημα. Κατάφερε να βρει γεωμετρική λύση στοπρόβλημα του διπλασιασμού του όγκου ενός κύβου με την χρήση του χάρακα και του διαβήτη μόνο. Ηλύση αυτή, που είναι πολύ περίπλοκη για να καταγραφεί σε ένα παιδικό περιοδικό, δείχνει τηνμαθηματική ιδιοφυία του ήρωα μας.Το 405 π.Χ. ο Αρχύτας κατασκεύασε την πρώτη ιπτάμενη μηχανή που κατάφερε να αφήσει τοέδαφος , να υψωθεί στον ουρανό και να πετάξει. Την ονόμασε περιστερά ή πετομηχανή. Η συσκευήαυτή πρέπει να είχε ένα σύστημα αεριοπροώθησης , κάτι σαν μικρό , μη επανδρωμένο αεριωθούμενοαεροπλάνο! Ο πιεσμένος αέρας έβγαινε από το πίσω μέρος του μικρού αεροσκάφους και ήταν η αιτίατης πτήσης του. Η ιστορία της πρώτης ιπτάμενης μηχανής αναφέρεται από τους συγγραφείς Φαβωρίνοκαι Τζέλιους στο έργο τους «Αττικές νύκτες ».Ο Έλληνας ερευνητής Ευάγγελος Σταμάτης αναφέρει , ότι η περιστερά λειτουργούσε με σύστημασυμπίεσης αέρα. Το μικρό αεροπλάνο πέταξε σε μια απόσταση 200 μέτρων , αρκετά μεγαλύτερη απότην απόσταση που πέταξε το αεροπλάνο των αδελφών Ράιτ στην πρώτη τους πτήση.Το σχήμα τηςπετομηχανής , όπως φαίνεται στα σχέδια , κάνει εντύπωση γιατί είναι ιδιαίτερα αεροδυναμικό . Αν τοσυγκρίνουμε με το σχήμα ενός σύγχρονου πολεμικού αεροπλάνου, γίνεται αμέσως φανερό ότι οκατασκευαστής της μηχανής είχε μελετήσει αρκετά και είχε γνωρίσει τις αρχές της αεροδυναμικής.Το πιο πάνω γεγονός δεν πρέπει να μας κάνει εντύπωση , αφού ο Αρχύτας ήταν σπουδαίοςμηχανικός και σ’ αυτόν αποδίδονται πολλές μηχανικές ανακαλύψεις. Πιστεύεται ότι ο Ταραντίνοςμηχανικός είχε εφεύρει τον κοχλία , την βίδα , την τροχαλία και είχε κάνει τα σχέδια πολλών άλλωνκατασκευών. Η κατασκευή της πετομηχανής ήταν για τον Αρχύτα ένα παιγνίδι και ένα πείραμα μαζί,για μελέτη των αρχών της πτήσης. Το γεγονός ότι σε μια εποχή που δεν υπήρχαν μηχανές εσωτερικήςκαύσης ( σαν τις μηχανές του αυτοκινήτου για παράδειγμα ), πέτυχε την πρώτη στην ιστορία πτήση ,καταγράφεται σαν ένας ακόμα άθλος του ελληνικού πολιτισμού.

Τεχνολογικα επιτέυγματα στην αρχαιότητα.

ancgreektech2
Ατμοστρόβιλος του Ήρωνα
Ο Ήρων από την Αλεξάνδρεια ήταν Έλληνας μαθηματικός, μηχανικός και εφευρέτης που έζησε τον πρώτο αιώνα π.Χ

Η πρώτη ατμομηχανή επίσης ανακαλύφθηκε απ' τον Ήρωνα. Αποτελούταν από ένα κλειστό δοχείο που όταν το νερό που είχε τοποθετηθεί μέσα του άρχιζε να βράζει, ο ατμός κατευθυνόταν με σωλήνες στο πάνω μέρος σε μία σφαίρα με δύο αντιδιαμετρικές εφαπτομενικά εξόδους. Η ταχύτητα εξόδου του ατμού συνδυασμένη με την κατάλληλη άρμοση της σφαίρας την έκαναν να περιστρέφεται με ταχύτητα ανάλογη του βρασμού του νερού. Η παραγόμενη κυκλική κίνηση από την ατμομηχανή του Ήρωνα θα μπορούσε να δώσει κίνηση σε αρκετές μηχανές της εποχής, όπως ο τόρνος.. Δεν έχουμε όμως αρκετά στοιχεία για κάτι τέτοιο.
Αλλη ενδιαφέρουσα κατασκευή του Ήρωνα ήταν η ανεμογεννήτρια. Χρησιμοποίησε την δύναμη του ανέμου μιας φτερωτής και μετέτρεψε την κυκλική κίνηση σε παλινδρομική για να κινήσει αεραντλία που θα τροφοδοτούσε μια ύδραυλιν.


ancgreektech3Ο Ήρωνας λοιπόν κατανοώντας καλύτερα απ' τους υπόλοιπους την μηχανική των υγρών κατάφερε και έφτιαξε μερικές συσκευές ώστε να βγαίνει ευκολότερα το λάδι απ' τις ελιές με την βοήθεια υδραυλικής πρέσας. Αυτός ο τύπος πιεστηρίου αν και είναι δυσκολότερος κατασκευαστικά, μιας και απαιτεί σοβαρή κατασκευαστική ακρίβεια, δίνει πολύ καλύτερα αποτελέσματα μιας και ο πολλαπλασιασμός δυνάμεως που πετυχαίνει είναι εντυπωσιακός
 σε σχέση με το απλό μηχανικό πιεστήριο.
ancgreektech4

Ο Κτησίβιος εκτός των άλλων ασχολήθηκε και με την μουσική κατασκευάζοντας το πρώτο πληκτροφόρο όργανο. Η ύδραυλις ήταν ένα μουσικό όργανο που λειτουργούσε με πίεση που του παρείχαν αντλία αέρα και υδραυλικός μηχανισμός και οδηγούσε κατ' επιλογή των 
πλήκτρων ισάριθμους μεταλλικούς αυλούς. Ένας έξυπνα σχεδιασμένος και κατασκευασμένος μηχανισμός επέτρεπε σε μία αεραντλία να αποθηκεύει τον συμπιεσμένο αέρα σε μια δεξαμενή και με την βοήθεια υδραυλικού συστήματος να τον στέλνει με διαρκώς σταθερή πίεση για την λειτουργία του οργάνου. Έτσι κάθε πλήκτρο μπορούσε πάντα να στέλνει σε κάθε αυλό σταθερή πίεση αέρα. Ήταν ένα πληκτροφόρο μουσικό όργανο που μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί πρόδρομος του σημερινού αρμόνιου.
Αν και κατασκευαστής της θεωρείται ο Κτησίβιος, άλλοι αποδίδουν την εφεύρεσή της στον Ήρωνα και την εξέλιξή της στον Κτησίβιο.

ancgreektech5
Οι αντλίες αυτές του Κτησίβιου χρησιμοποιήθηκαν και σε άλλες του κατασκευές από μεταγενέστερους κατασκευαστές. Μπορούν να αντλήσουν τόσο νερό όσο και αέρα ανάλογα με τον βαθμό στεγανότητας που επιτεύχθηκε στην κατασκευή. Σε πολλές εφαρμογές χρησιμοποιούνται μέχρι σήμερα, λόγω απλότητας της κατασκευής αλλά και αξιοπιστίας. Οι εμβολοφόροι κινητήρες εσωτερικής καύσης που χρησιμοποιούνται σήμερα σε εκατομμύρια αυτοκίνητα και άλλες εφαρμογές θεωρούνται μια έξυπνη μετατροπή αυτού του τύπου αντλίας!

Read more: http://ixnilasia.blogspot.com/2010/09/blog-post_07.html#ixzz288DDRO9g

1η ομάδα εκτός Παντελή Μεντεσίδη

Δευτέρα 1 Οκτωβρίου 2012

Προγραμματισμός εργασιών Τρίτη 2/10/2012 μαθ.2ο

Η πρώτη ομάδα : Χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή για έρευνα σε θέματα που σχετίζονται με την εφαρμογή της τεχνολογίας στην τέχνη, στην ιστορία.



Η δεύτερη ομάδα : Αναζήτηση έργων τέχνης που χρειάστηκαν τεχνολογικά μέσα για να υλοποιηθούν, από το βιβλίο ιστορίας της τέχνης της Γ΄λυκείου.



Οι παραπάνω ομάδες, παρουσιάζουν τα ευρήματα τους στις υπόλοιπες δυο ομάδες, για να εξετάσουν και αυτές με τη σειρά τους :

  • Η τρίτη ομάδα : Ποια η ανάγκη παραγωγής των έργων τέχνης που αναφέρθηκαν και ο
    τρόπος παρουσίασης τους;



  • Η τέταρτη ομάδα : Πως ο άνθρωπος εφάρμοσε την τεχνολογία στα συγκεκριμένα έργα τέχνης;



  • Η τρίτη και η τέταρτη ομάδα εν το μεταξύ θα εξετάσει τυχών προτάσεις για εργασίες πρακτικής (καλλιτεχνικές).


    Σκεφτείτε τις προτάσεις σας και οι 18.